Förklaringar

Av Sara Modigh - Onsdag 22 maj 14:08

Jag vill ta och försöka förklara några saker som människor valt att missuppfatta.

 

För det första, jag förespråkar verkligen INTE att folk ska vara överviktiga. Jag försöker inte uppmuntra folk till övervikt och fetma. Det jag försöker är att uppmuntra alla oavsett kropp, att tycka om sig själva som de är!

 

Ställ dig framför en spegel, kolla på din kropp, Vad är det första du tänker? 
Din första tanke borde vara, " jag är vacker" men i dag är det tyvärr ofta så att det första människor ser i spegeln är det de inte gillar. De ser alla negativa saker. 
Jag vill uppmuntra att ta steget att våga älska sig själv!

 

 

 

För det andra, Jag säger verkligen inte att alla smala är fula, Jag är tjock och jag tycker att jag själv är vacker. Det innebär inte att jag utesluter alla smala människor från begreppet vacker.

 

Jag lever efter tron att alla människor är vackra. Det gäller bara att hitta det man tycker är vackrast på sig själv och framhäva det.

 

För det tredje, Jag har aldrig påstått att det är hälsosamt att ha en övervikt (Det vill säga ett BMI över 25 ,BMI borde dessutom förkastas för att det är så dåligt mått ), men tycker att det är fel att anta att alla med övervikt är jätteohälsosamma.
Att vara överviktig är en riskfaktor för vissa sjukdomar, bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Några andra riskfaktorer för sådana sjukdomar är hög ålder, att vara man och att ha asiatiskt eller afrikanskt påbrå.
Jag har aldrig hört någon påstå att det är ohälsosamt att vara man, bli gammal eller ha asiatiskt påbrå. Jag har aldrig hört någon säga att personer som tillhör någon av de grupperna omöjligt kan vara hälsosam. Jag har aldrig hört någon säga att de egenskaperna leder till sjukdomar. Det finns ungefär lika mycket belägg för de påståendena som det finns för samma påståenden kring överviktiga personer. 
Riskfaktorer visar vilka grupper som statistiskt sett löper extra hög risk att drabbas av sjukdomar. Men det betyder inte att alla personer som tillhör en riskgrupp kommer få sjukdomen eller att alla som inte gör det kommer klara sig undan.

Sedan kan man väl gilla sig själv med eller utan ohälsa? eller är det olagligt för exempel vis Cancersjuka att ha självkänsla och tycka att de är vackra? Eller HIV smittade, Kan inte dem älska sig själva som de är? 

Har man en sjukdom , eller ohälsa av nått slag och gillar sig själv, är det då att förespråka den sjukdomen? 

Nej, Det anser inte jag!

 

Jag är också under den tron att mår man bra i sin egen kropp så mår man bra i psyket, och mår man bra i psyket tar men bättre hand om sig själv och sin kropp. Därför är det bra att älska sig själv i alla kroppar.

Har man en vänlig inställning mot sin kropp kommer man vilja ta hand om den, hatar man kroppen , ja då behandlar man den oftast där efter. 

 

 

 

Som jag skrev ovan. Anledningen till mitt första inlägg var att jag vill få människor att älska sig själva som dem är. 

Jag har sett oräkneliga ungdomar mobba sig själva för hur de ser ut. Jag vill visa att man kan älska sig själv om man bara försöker!

Sätt dig framför spegeln, titta noga! Vad är det som är vackert på just dig?

Hittar du inget? Ljug för dig själv, säg "Jävlar vilken het röv jag har"  ( eller vad du nu vill tycka är snyggt) 

Upprepa massor med komplimanger för dig själv dagligen. Framför allt när du tittar på dig själv i spegeln. Tillslut kommer du tänka. Ja, men min rumpa är nog inte så ful ändå. Den är faktiskt helt okej. 

Ta vara på de tankarna. Kom ihåg de tankarna och plocka fram dem varje gång du känner självkänslan rinna iväg. DU DUGER SOM DU ÄR!

 

 

Det har blivit många inlägg om just detta nu , då jag fått så många konstiga respenser på inläggen. 

Men tänkte att jag länkar till inläggen här om någon är intresserad av att läsa mer:

 

Första inlägget Tjock = Ful? Skrevs för att jag uppmärksammat att så många unga tjejer skriver att de är Tjocka, Fula och äckliga.

Andra inlägget Tjock är ful och äcklig  Skrevs efter att jag fått en kommentar på föregående inlägg om att alla tjocka vist är fula och äckliga.

Tredje inlägget Viktminskningsreklam Skrev jag efter en diskussion om hur vida media påverkar vår syn på kroppen eller ej. 

Fjärde inlägget Vill lyfta fram en kommentar är just som rubriken lyder. Att jag ville lyfta fram en kommentar jag fått på ett av inläggen. 

och det Femte och seaste inlägget Blir du provocerad? Skrev jag , ja just för att provocera de människor som inte tål att tjocka tjejer kan vara nöjda med sig själva. 

 

 

 

   

 

Publicerat i: Allmänt - EveryBody is Beautiful
 
 

Kommentera

Publiceras ej