Hjärnkoll har ställt en fråga som jag personligen känner starkt för.  " Till dig som lever med psykisk ohälsa. Hur ofta upplever du att din omgivning uppfattar/tycker att du väljer att vara som du är, att du har valt din egen psykiska ohälsa? "
 Jag har flera gånger i mitt liv anklagats för att vilja vara sjuk eller vara lat. För det är ju bara att ta sig i kragen och skärpa till sig om man vill bli frisk. I alla fall är det så om man vill tro vissa människor som jag har stött på. Dessa människor som tyvärr är alldeles för många. Jag vet inte varifrån föreställningen om att psykiskt sjuka är sjuka för att de är lata, vill ha uppmärksamhet eller vill vara sjuka av någon anledning. Detta är sååå långt i från den riktiga sanningen. Jag och många andra kämpar dagligen med vår ohälsa för att må bättre. Alla kämpar efter sin bästa förmåga och så är det bara! Men många verkar ju som sagt tro att man låssas vara sjuk för att få uppmärksamhet, Det är ju i och för sig också en sjukdom , Münchhausen heter den.

Men det är så jobbigt att kämpa, kämpa och kämpa dag ut och dag in, timme efter timme och detta gör man år efter år bara för att få höra att man är lat? Att man vill vara sjuk?

Folk verkar ju tro att man har nått jäkla paradis. Bara ligga hemma och slappa framför tv:n. Men glo på tv-shop ( typ det enda som går på tv om dagarna) i ett år i sträck får du se hur jävla kul det är att vara ensam hemma hela dagarna utan ett skit att göra samtidigt som man mår fördåligt för att orka gå ut eller ens hitta på något hemma.

Samhället behöver verkligen få mer utbildning i psykisk ohälsa. Alla dessa fördomar tär så mycket på oss som redan har det svårt. Så jag tycker att ni alla ska ta och kika in på hjärnkolls hemsida http://www.hjarnkoll.se/ och läsa där.

1 kommentarer

lina

05 Oct 2012 14:42

Du är så stark!

Kommentera

Publiceras ej