Varför tas inte psykiska sjukdomar på samma sätt som somatiska?

Vad är de som gör att en psykisk sjukdom inte klassas på samma sätt som en fysisk?
En person med psykiska problem blir nästan aldrig tagen på alvar. MAn måste kämpa för att få nån hjälp över huvudtaget. Man blir alltid bemött av personer som anser att psykiska sjukdomar inte är riktiga sjukdomar.
Många tror sig veta att psykiska sjukdomar inte finns utan att de igentligen bara är svaga och lata personer som vill leva på bidrag.

Jag är så trött på alla dessa attityder och fördommar. Psykiska sjukdomar är lika verkliga som fysiska. Bara den skillnaden att forskarna inte ännu hittat anledningen till att vissa personer drabbas av psykisk ohälsa.

Varför ska inte folk med psykiska problem ha rätt till samma hjälp som personer med fysiska?

Ta bara exemplet på den unga killen som dog för att han inte fick nån ambulans. Anledningen till att han inte fick nån ambulans var ju för att personen han pratade med trode han hade en panik attack.  Varför ska inte personer som drabbas av en akut psykisk åkoma ha rätt till en ambulans? 

Ja menar en panik attack eller psykos eller liknande kan ju vara väldigt traumatiska och ofta kan de behövas akut hjälp. Och de vore ju mycket bättre för den sjuka individen att få bli hämtad av en ambulans än av en polis.
Man har ju lixom inte begått ett brott. Man är SJUK!

 

3 kommentarer

Amanda

29 Apr 2011 12:31

Håller med dig.

Kim

01 May 2011 00:17

Tack för en intressant blogg :) Jag hoppas det går bra för dig i livet Sara! Jag beundrar människor som är så pass starka att de kan skriva och ventilera om sådana allvarliga saker.







Jim B ('idiotjim' på youyube)

06 May 2011 19:54

Du är den enda jag sett som tänkte som jag. Att killen blev tagen för patient hos psykiatrin verkade för mig medv erfarenhet uppenbart, men inget media hörde den tonen.

Jsg har kontakt med att akut-team om det skulle behövas en kontakt men då jag varit i nöd och ringt dem blev ofta svaret/frågan: Vad kan vi göra åt det?



Att ha ett 'psykiskt funktionshindr' ses inte som just ett sådant. Handikapporganisationerna vill inte veta av en.



kul blog du har:)



Frid!



Kommentera

Publiceras ej