Susanne


Hej!
Jag heter Susanne och är 17 år gammal. Jag började skada mig själv när jag var 12 år, och då höll jag mest på med att slå huvudet i väggar osv. Jag var utstött i skolan och fick stå ut med misshandel både fysiskt och psykiskt av mina såkallade "vänner". När jag var 13 år testade jag att skära mig med min rakhyvel för första gången och jag älskade känslan av lugnet. Det var där allt började. 
Jag dolde för mina nära att jag skar mig till en början, men våren 2008 togs jag in akut på sjukhus för en överdos och då fick alla veta. Jag blev inlagd på BUP-akuten och fick bo där i ett halvår. Jag träffade tusen olika läkare och fick göra lika många tester. Till slut fick jag diagnosen borderline och jag började med mediciner mot min depression och ångest.
Jag vet inte vad jag tänkte när jag slutade skära mig. Jag gick i DBT - dialektisk beteende terapi, som är en behandling för borderline-patienter. Det hjälpte mig otroligt mycket och jag fick lättare att sätta ord på alla känslor jag kände. Jag bytte även skola och skaffade mig riktiga vänner, som inte skadade mig.
Självklart har jag haft återfall, men det senaste var för ett halvår sedan. Jag är stolt för vem jag är, och tänker inte dölja min kropp för att den är annorlunda. Jag ÄR vacker, oavsett vad folk säger. Idag äter jag inga mediciner längre, jag har avslutat min terapi och jag träffar bara min kontaktperson som snart ska skrivas bort från mitt liv också.
Det går att bli bra igen. Sjukdomar går att bota. Det enda du behöver är viljan.

Kommentarer
Postat av: Syster-Jakob

Kul att läsa om personer som kämpat och övervunnit sina problem! I stor del iallafall. Hoppas allt fungerar bra för dej nu, skönt att höra att du tillochmed klarar dej utan mediciner! Det är stort! Du är en ung kvinna med hela livet framför dej men ändå en ryggsäck med kamper för en hel livstid. Får jag bara undra vad du har för planer för framtiden? :) MVH/Saras sambo Jakob

2010-10-25 @ 21:52:06
Postat av: Susanne

Just nu går jag på IT-gymnasiet i Göteborg och efter det vill jag flytta ner till Malmö och gå journalisthögskolan där :) Min största dröm är att jobba som journalist utomlands, helst i England.

2010-10-26 @ 09:37:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0