Idag har jag två punkter som jag vill ta upp gällande självskadande.

det första är att Självskador finns i många former. Det mest kända har väl ändå blivit att skära sig.
Så fort man säger självskador tänker man på skärsår. Men sanningen är den att självskador är så mycket mer.
Självskador är ALLT som en person som mår dåligt kan tänkas göra för att dämpa tex ångest, som kan skada den personen.
Självskador kan lätt utvecklas till ett beroende så därför måste man komma ihåg att de fins andra självskador än skärningar. Det känns som att andra självskador förbises.



Det andra som jag vill ta upp är att jag många gånger sett hur unga tjejer som mår dåligt och har ett självskadebeteende i form av skärningar/ rispningar får kommentarer om att deras självskador inte är tillräkliga.

Detta gör mig riktigt förbannad. Vem har mage att säga något sådant? "Du skadar dig inte så alvarligt därför mår du inte dåligt på riktigt"
Bara de faktum att en person faktiskt har skadat sig själv borde väl räcka för att inse att någonting är fel och att den personen mår dåligt?

Jag har stött på denna attityden innom psykiatrin åxo tyvärr. Sjär man sig inte djupt så är de inte så farligt. Dom verkar tro att ju värre man skadar sig desto sjukare är man. Visst de kanske ligger lite sanning i det. Men troligare är de så att ju värre man självskadar destå längre har man vart sjuk och har förmodligen haft sitt destruktiva beteende längre.

Jag tycker verkligen att man inte ska ta lätt på nån form av självskadande. oavsätt stroleken på skadan så är problemen igrunden samma.

Fixa problemen innan självskadandet blir ett beroende!
Inga självskador är för små!!!

11 kommentarer

Annica H

28 Apr 2011 06:37

http://detallradjupaste.blogg.se/?tmp=28063456



Jag skrev länkar till dig och skrev lite till om just detta med självskador. Hoppas det inte gjorde något? Kände att det behöver spridas.

bex

28 Apr 2011 10:21

så bra det du skriver här. När jag själv precis hade börjat självskada så såg en läkare det (skulle undersöka mitt hjärta) och eftersom hon bara såg så lite va det så sa hon åt mig att skaffa hjälp. Men att det inte var allvarligt för att jag inte skar djupt i de såren hon såg..

Matilda

28 Apr 2011 22:22

förstår vad du menar. blir skitsur när folk säger "vem tar man seriöst? när en del gör det för uppmärksamhet?" ööhm? ta alla seriöst? >_>

tw

30 Apr 2011 16:39

jag har också fått den komentaren. att skadorna är ju inte så farliga egentligen, så så dåligt kan du inte mått.

men dessa komentarer har ju gjort att jag gör väldigt mkt grövre självskador för att bli tagen på allvar.

det är sjukt vad det är ok att säga till oss med psykisk sjukdom.

kan bli så arg!

S

01 May 2011 02:40

Ett av de bästa blogginlägg jag läst på oerhört länge.

Josefin

01 May 2011 20:38

Var en ren slump att jag kom in på din blogg, men detta inlägget är så rätt. Jag blev inkörd till psykakuten för jag hade dödsångest,grät var det enda jag gjorde och helt sönderskuren. Vad dom gjorde ? Skickade ut mig på stan och sa till mig att jag inte fick vara själv, och att dom skulle fixa en akuttid till en psykolog. Vad hände ? ; Jo, det gick 2 veckor och under den tiden hade jag redan försökt ta livet av mig 3 gånger och var nerknarkad varje dag. SEN fick jag en remiss till bup och det tog yttligare 1 månad trots "akuttid" . Ja, kan jag säga att jag inte var riktigt levandes när jag gick dit sen ? . Blir så jävla arg för dom inte tar något på allvar påriktigt, då jag själv hamnat i kläm där.

nobody's daughter

05 May 2011 22:39

Håller helt med dig, bra punkter att ta upp!!

Liv

08 May 2011 11:31

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

Anonym

10 May 2011 13:20

Du har så rätt så.

Sedan har ju människor olika saker som kanske hindrar dem från att skära sig.

T.ex vissa vill skada sin omgivning så lite som möjligt, och därför försöker dem kontrollera ångesten och försöker att inte skära djupt. Medan andra kanske inte känner att omgivningen bryr sig och kan skära sig hur djupt den vill. Och personerna i fråga kan ändå må lika dåligt.

Lotta

16 May 2011 09:41

Hej. Jag håller med dig...helt och hållet. Tycker att du är så Modigh...S

Själv har jag insett att jag också självskadar mig med att hetsäta/eller svälta mig, det kanske inte räknas till självskade men jag tycker nog att det är att göra sig själv illa.

Sen skrev du i ett annat inlägg att psyksjuka får sämre vård, absolut...Kom till läkaren med ont i fingrarna och lederna och läkaren frågade mig när jag var hos min psykolog senast...inte så trevlig kommentar. Fortsätt att vara den starka människa du är.

Jana

04 Jul 2011 10:13

Hej! Trillade in på din blogg nyss och gillar den skarpt! Du skriver om sånt som MÅSTE spridas - förståelse för självskadebeteende (utan att vara triggande - bra.)

Jag fick de kommentarerna på BUP, att jag "skar mig ju inte så djupt". Rena rama idiotin. Ledde till att jag senare såg till att få sy varenda gång. "För att vara på den säkra sidan". Psykiatrin har gjort mig till ett människoföraktande monster och jag har anmält hela vuxenpsyk till Socialstyrelsen.



Fortsätt skriva, du skriver väldigt bra.

Keep up the good work =)

Kommentera

Publiceras ej